• Vrijwel alle reguliere energieleveranciers nemen inmiddels maatregelen maatregelen die klanten met zonnepanelen financieel benadelen.
  • Die maatregelen bestaan onder meer uit extra kosten voor het terugleveren van stroom en het beperken van de keuze in energiecontracten, blijkt uit een inventarisatie van Energievergelijk.nl.
  • Energieleveranciers doen dit, omdat ze zelf financiële risico’s lopen als klanten met zonnepanelen op ongunstige momenten stroom terugleveren aan het net.
  • Lees ook: Nieuwe Energiewet maakt rechtstreeks stroom delen met de buren nog steeds niet mogelijk

Vrijwel alle reguliere energieleveranciers nemen inmiddels actief maatregelen die klanten met zonnepanelen financieel benadelen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van financiële vergelijker Energievergelijk.nl.

De maatregelen bestaan onder meer uit extra kosten rekenen voor het terugleveren van stroom en het beperken van de keuze in energiecontracten.

Energiebedrijven zijn hiertoe overgegaan, omdat ze zelf risico’s lopen als klanten met zonnepanelen stroom terugleveren aan het net op ongunstige momenten. De energieleverancier kan dan gedwongen worden om overtollige stroom tegen ongunstige prijzen af te nemen van de klant met zonnepanelen, terwijl de marktprijs voor het doorverkopen op dat moment onaantrekkelijk is.

Voor huishoudens met zonnepanelen is het wel lastig dat er een waaier van financiële trucs wordt gebruikt door energiebedrijven, waardoor de transparantie van het beleid tegenover klanten met zonnepanelen te wensen overlaat.

Dit zijn volgens Energievergelijk.nl de zes maatregelen die grote energiebedrijven nemen om het klanten met zonnepanelen moeilijk te maken.

1) Terugleverkosten in rekening brengen voor zonnestroom

Steeds meer energieleveranciers brengen 'terugleverkosten' in rekening voor klanten met zonnepanelen. Ze hopen dat huishoudens daardoor zoveel mogelijk van hun eigen opgewekte elektriciteit gaan gebruiken.

Nieuwe klanten betalen inmiddels extra kosten voor de stroom die ze met zonnepanelen terugleveren. De hoogte van de terugleverkosten die de bedrijven Vandebron, Budget Energie, Gewoon Energie, Innova, Mega, OM Energie, Energie VanOns en Vrijopnaam in rekening brengen, is afhankelijk van de totale hoeveelheid stroom die klanten met zonnepanelen terugleveren.

2. Hoger vastrecht

Bij sommige energiebedrijven zijn de extra kosten niet direct gekoppeld aan het terugleveren van zonnestroom, maar ingebouwd in de maandelijks vaste leveringskosten. Die vaste kosten zijn hoger als je stroom teruglevert aan het net, maar het maakt daarbij niet uit hoeveel stroom je teruglevert.

Klanten met zonnepanelen betalen bij Greenchoice 4,53 euro per maand extra, bij United Consumers 11.02 euro per maand, bij Coolblue Energie 12,50 euro per maand en bij Engie 14,58 euro per maand.

3. Geen welkomstkorting voor nieuwe klant, als die zonnepanelen heeft

Bij veel energieleveranciers krijgen nieuwe klanten geen welkomstkorting als ze zonnepanelen op het dak hebben liggen, terwijl klanten zonder zonnepanelen die wel krijgen.

De welkomstkorting (ook wel loyaliteitskorting of cashback genoemd) die bezitters van zonnepanelen mislopen, loopt uiteen van 170 euro bij Eneco tot 484 euro bij Mega.

4. Geen vaste contracten waarbij prijs 3 jaar vaststaat

Delta, Eneco, Energiedirect, Essent, Greenchoice, Innova, Oxxio, Powerpeers en Pure Energie bieden wel 3-jarige contracten aan voor huishoudens zonder zonnepanelen, maar niet voor zonnepaneelbezitters.

Alleen bij Budget Energie, Mega en Vandebron kunnen klanten met zonnepanelen contracten voor twee of drie jaar afsluiten.

5. Hogere stroomprijs voor klant met zonnepanelen

Pure Energie rekent fors hogere stroom- en gasprijzen voor klanten met zonnepanelen. Het stroomtarief is volgens Energievergelijk.nl voor zonnepaneelbezitters bijna 9 cent per kWh hoger en de gasprijs meer dan 27 cent per kuub.

Energiedirect en Essent rekenen ook tot 10 cent per kWh hogere prijzen voor stroom, maar voor gas zijn de tarieven wel hetzelfde.

6. Lage terugleververgoeding voor teruggeleverde stroom die saldering overschrijdt

Eigenaren van zonnepanelen maken gebruik van de zogenoemde salderingsregeling. Daarbij wordt in eerste instantie stroom die van de energieleverancier wordt afgenomen, weggestreept tegen teruggeleverde stroom tegen het reguliere stroomtarief.

Als een klant echter netto stroom teruglevert aan de energieleverancier, omdat de totale teruglevering bijvoorbeeld 1.500 kWh is en de afname bij de energieleverancier slechts 1.000 kWh, dan geldt voor de extra teruglevering (500 kWh in dit voorbeeld) een lagere vergoeding. Die heet de terugleververgoeding.

De terugleververgoeding (TLV) voor klanten bedraagt gemiddeld 5 cent per kilowattuur, maar sommige bedrijven zitten daaronder. Zo krijg je bij DGB Energie 2,5 cent per kWh, bij Powerpeers 3 cent, bij Engie 4 cent en bij Vattenfal 4,5 cent.

LEES OOK: Stormachtige groei bij Utrechtse batterijleverancier iwell: die biedt stroomopslag voor bedrijven die zonnepanelen niet op het net kunnen aansluiten